Air



Sitok Srengenge

Rela aku mengalir dilekuk liku lukamu, merasuk ke sesela rusuk, merumrum sampai ke sumsum, mengusap sakitmu, membasuh debu dukamu. Rela aku menghulu hilir di parit perih perasaanmu, bertubi-tubi tiba di tubir tabumu

Kau tenang aku tertenung
Kau mengeram aku karam
Kau meresap aku lembab
Kau membeku aku rindu 

Rela aku menjadi rinai gerimis yang menggeriapkkan gairahmu, menjadi kabut yang mengubur seluruh kalut, mengabur segala wujud, kecuali kau dan aku. Rela aku jadi peluh penat penantianmu, menjadi kantuk yang mengatupkan pelupukmu
 
Kau berdebur aku berdebar
Kau menggelombang aku limbung
Kau mengalun aku terayun
Kau menguap aku berharap

Rela aku menjadi bayang-bayang dibalik bilik benakmu, yang kau lafalkan dengan getar getir bibir dalam tidurmu. Dan ketika kau terjaga, aku rela jadi deret aksara yang jika kau baca akan membawamu tamasya ke tempat tarikh tak terduga
 
Kau mencurah aku basah
Kau mericik aku tergelitik
Kau mengarus aku tergerus
Kau tiada aku dahaga